Tuesday, February 16, 2010

Endometriosis Part I

salam

Korang penah dengar iklan kat tv ckp pasal demam jgn amek mudah..saket perut pn tak leh take for granted okayh...ni nasihat dari aku yg dah terjebak dengan sakit2 pompuan nih..before this kite selalu dengar pasal senggugut..period pain..mcm2 lagi la kan..so for ur information..semua bende nih ade la sign utk kite berjaga2..dan seharusnya harusla kite ke klinik atau hospital untuk medical chec up..tak rugi pun buat medical check up ni..untuk kesihatan diri sendiri jugak..

kisah aku bermula mcm ni..minggu tu emak tak dek kat rumah..out station..so kite org 2 beradik tinggal dgn abah..kebetulan time tu angah tgh praktikal kat suk pahang..so dia adelah di rumah..boy plak mmg belaja kat kuantan je..so kami berempat malam tu mau pergi dinner di luar saja..sbb abah tak masak..heh patutnye aku yg masak kan..tapi kami dinner di luar saja..dinner di Johny ECM..ape lagi makan steam bot la..aku yg sebelumni mmg ada gastrik..makan pedas tak ingat..sedap je..minum plak lime juice..wahh mmg best la..

malam tu..aku tetibe terjaga dari tdo..perut memulas mulas...rase perut nih mcm ade org pusing..sakitnye ALLAH saja yg tau..rasa mcm nak ke toilet..pegi la aku ulang alik toilet tgh2 malam tuh..tapi tak dek pape..mmg tak boley tdo dah..sampai bepeluh peluh aku..dalam sakit2 tu telelap jugak la kejap...subuh abah gerak bgn smyang dan siap ke sekolah..time ni aku mengajar kat SMK Sg Isap sbg GSTT..perut aku still same lagi..tak sedap..da la memulas...tekak plak loya mcm nak muntah..mmg satu keadaan yg sgt tak selesa..otw ke sekolah..abah anta aku dulu..pastu baru anta angah..time ni keta aku masuk workshop sbb kn langgar..so abah la yg kn anta dan amik...kat sekolah kejadian yg sama..aku lang alik ke toilet..tapi takdek pape yg di buang..muka aku jadi pucat..sampai ketua panitaia ku suh aku balik..tapi aku tgg jugak smpai abes waktu sek..abes waktu sek abah dtg amek..tapi abah ajak jalan p bandar..time tu la kua iklan demam jgn di ambil mudah..pastu abah tanye "along sakit perut lagi ke?" aku pun jwb "aah.." pastu abah benti kat depan Masjid Sultan Haji Ahmad Shah..suh aku pi Klinik Rawatan Islam Al Amin tu..aku pun masuk la kat klinik tu...Dr tu examine yg aku kn food poisoning..so dia bg la ubat utk org yg food poisoning...aku pun abiskan la ubat tu..tapi perut aku tetap mcm tu jugak...lepas tu aku pulak jadi Dr sendiri..aku p beli Guviscon..kononnye pada firasat aku gastrik...makan guviscon pun tak jalan jugak..so next week aku nekad ke klinik yg aku biasa pergi..Klinik Iman namenya..Dr Rosleena tu biasa dgn aku..aku ckp la kat dia yg perut aku tak sedap..tak selesa..dia suh aku baring..pastu dia tekan2 perut aku..dan tibe2..dia tekan di satu tempat yg telah membuat kan aku menjerit yg sangat kuat..wahhhhh sakit gile..Dr pun boley tekejut..then dia suspect aku appendix..dia buat surat refer aku p emergency HTAA..keesokkan arinya aku pun pergila ke HTAA..Dr tu examine aku..p amik urine test.. semua..pastu tetibe dia tanya aku soalan aku penah sakit perut tak time period..aku pun jwb mmg selalu sakit..lalu dia menolak satu machine yg di namakan ultrasound machine utk scan perut aku..2 org Dr scan perut aku..kemudian mereka nampak ade 2 bentuk gumpalan yg di panggil cyst..lalu Dr tersebut buat reference letter ke Gynea..jadi aku kemudiannye terus ke gynea..tujuannya utk appoinment..tapi tetibe aku kn admitted wad..huhu..betapa aku tekejut dan rasa nak menangis..huhu...malam tu di wad Dr pakar sekali lagi scan perut aku..dan confirm aku ade cyst..dua cyst..suspected twisted ovarian cyst yg di namakan endometriosis..

~ da ngantuk la..kite sambung cite nanti eks...

0 comments:

Post a Comment